WAARSCHOUWINGEN, Dienstig voor Reizende Lieden.
“Eer we den Reiziger aanwyzen, op wat voor manieren hy het bekwaamste zal Reizen, diend voor af tot Waarschouwing, dat hy zich voor al heeft te wachten van deze volgende vier zwarigheden, als voor valsche Speelders, Roovers, Dieven en Hoeren.” Uit: ‘Reisboek door de voornaamste Koningryken en heerschappyen van Europa’, door N. ten Hoorn, Amsterdam 1729.

TIPS, NUTTIG VOOR MARIKENPAD-REIZIGERS

'De marskramer', paneel van Jeroen Bosch.
'De marskramer', paneel van Jeroen Bosch.

Het komt voor dat iemand de geest krijgt en van het ene op het andere moment de wijde wereld intrekt. Moet kunnen. Maar meestal gaat er aan een reis enige voorbereiding vooraf. Waarschijnlijk weet je uit eigen ervaring hoe plezierig het kan zijn je aan die voorpret over te geven.

 

Jouw tocht over het Marikenpad zul je ook willen voorbereiden. Deze site probeert je daarbij te helpen.

Je eigen voorkeuren staan centraal. Ben je vooral een geschiedenisfanaat, een wandelaar, een toerfietser of een sportfietser? Wil je alles in één keer doen, of kies je etappes uit? Houd je je aan de historische route of sla je eigenwijs jouw zijpaden in?

 

Je kent je zelf het beste, dus hoe jij het liefst over het Marikenpad gaat, kun jij zelf als geen ander bepalen.

Een paar aandachtspunten zetten we hier toch op een rij, omdat die specifiek zijn voor het Marikenpad.

 

Wel routekaarten en GPS, geen markeringen

Wees voorbereid op het wandelen of fietsen met behulp van een uitgezette route op de kaart. Je wordt tegenwoordig fantastisch verwend met knooppuntenroutes, maar daar houdt het Marikenpad zich niet aan, omdat we nou eenmaal een historische route volgen. Het markeren van het pad is toekomstmuziek. Vandaar dat je niet ontkomt aan de routebeschrijvingen op het RouteYou-platform waar je via de etappe-pagina’s terechtkomt.

Je kunt de routes in detailkaarten afdrukken en meenemen. Ook kun je de routes downloaden op een GPS-apparaat of op de gratis RouteYou-app die van je smartphone een GPS-apparaat maakt. GPS is een zeer betrouwbaar hulpmiddel als je wilt voorkomen dat je verdwaalt.

GPS-navigatie op de fiets werkt het handigst als het continu aan staat. Dat verbruikt natuurlijk best wat stroom. Veel accuutjes hebben net te weinig capaciteit om het een hele dag vol te houden. In dat geval zou een acculader op zonne-energie uitkomst kunnen bieden.

Een fietsroute afleggen met behulp van papieren kaarten of van GPS vraagt enige behendigheid. Kaarthouders of apparaatklemmen kunnen behulpzaam zijn. Let wel onder alle omstandigheden eerst en vooral op het verkeer.

Het verdient aanbeveling om van tevoren een en ander uit te testen.

 

TIP: zorg dat je niet voor één gat  te vangen bent!

Als je rijden met een GPS-apparaat of smartphone op je stuur onhandig vindt, en liever een ouderwets kaartje voor je neus hebt, kan het toch heel handig zijn om de route van tevoren op je GPS-apparaat of smartphone te hebben gedwonload. Als je dan op een punt komt waar het lastig wordt, kun je alsnog de feilloze digitale hulp inroepen.

Het omgekeerde geldt ook. Stel dat je digitale hulpje op je stuur het begeeft (de stroom is toch ineens op, of zo), dan is het wel fijn om op een papieren uitdraai en/of een fietskaart van de omgeving te kunnen terugvallen.

 

Indeling in  etappes

De route kent acht etappes. Meestal tussen de 17 en 21 km lang. Voor die indeling is vooral gekozen om hanteerbare pakketjes informatie te kunnen presenteren. Er is één kortere etappe, namelijk Loveren – Hoogstraten (13,4 km), en één langere, ‘s-Hertogenbosch – Tilburg (25,2 km).

Je kunt de etappes als uitgangspunt voor je wandeling of fietstocht nemen. Voor geoefende wandelaars lijkt het een haalbare indeling om het hele pad in acht dagen – eventueel onderbroken door een negende rustdag – te doen. En er zijn waarschijnlijk heel wat fietsers die hun hand niet omdraaien voor twee of drie etappes op een dag. Voor fietsers die met de trein naar de route komen zijn er naast de etappes ook enkele ‘station-to-station dagtochten’ uitgezet.

Uiteindelijk ben je natuurlijk zelf de baas. Zo kun je ervoor kiezen om af en toe een deel van het pad af te leggen. Of je verandert de indeling en maakt van de tussenliggende plaatsen jouw persoonlijke etappeplaatsen.

 

Wandelaars en fietsers

Wandelen en fietsen zijn zeer verschillende bezigheden. En binnen die takken van sport kun je weer onderscheid maken tussen subcategorieën .

Het Marikenpad is uitgezet voor drie categorieën: wandelaars, toerfietsers en sportfietsers. De eerste twee categorieën vinden in elke etappe hun eigen routebeschrijving, een enkele keer zelfs meerdere alternatieve routebeschrijvingen. De sportfietsers komen vooral in de drie eerste etappes aan hun trekken dankzij de snelle fietsroutes die daar te vinden zijn. Vanaf ‘s-Hertogenbosch naar Antwerpen kunnen ze aansluiting zoeken bij de toerfietsers, waarbij ze rekening moeten houden met flink wat onverharde weggedeelten.

 

Voorlopig één richting: van Nijmegen naar Antwerpen

Het idee is gebaseerd op de tocht van Mariken en Moenen van Nijmegen naar Antwerpen. De website is vanuit dat idee opgezet en ook de routebeschrijvingen gaan alleen in die richting. Het zou handig zijn om ook over omgekeerde routebeschrijvingen te beschikken, maar zover zijn we nog niet. Er wordt aan gewerkt.

Het uitgangspunt brengt ook met zich mee dat het pad of een gedeelte van het pad altijd van A naar B gaat. Je loopt/fietst dus nooit een rondje. Daar moet je misschien even over nadenken. Als je bijvoorbeeld je auto bij de start parkeert, vind je hem niet aan de finish terug. Met meerdere personen en meerdere auto’s is dat op te lossen. Of je gaat naar de startplaats terug met de bus. Als je de hele route in één keer aflegt hoef je wat start en finish betreft alleen maar iets te bedenken voor de reis naar Nijmegen en de thuisreis vanuit Antwerpen. Maar dan moet je wel weer overnachtingen plannen.

 

Verhard en onverhard

Op de toeristische wandel- en fietsroutes van etappe 1 en etappe 3 t/m 7 kom je telkens verharde én onverharde weggedeelten tegen. Alleen de snelle fietsroutes van de eerste drie etappes en de toeristische wandel- en fietsroute van de tweede en de laatste etappe gaan van begin tot einde over verharde trajecten.

Ga je wandelen, houd er dan rekening mee dat de ondergrond hier en daar drassig kan zijn. Kies dus schoeisel dat daarvoor geschikt is.

 

Een pleisterplaats langs de weg. Schilderij door Jan Breughel de Oude (1607).
Een pleisterplaats langs de weg. Schilderij door Jan Breughel de Oude (1607).

Historische achtergronden

Het Marikenpad is een historische route, waarmee we meer bedoelen dan een route met een historisch sausje. We hebben echt geprobeerd door middel van een reconstructie de geschiedenis zichtbaar te maken. Daarbij wordt nooit een slag in de lucht geslagen naar hoe het geweest zou kunnen zijn. Achter de reconstructie en de historische informatie eromheen zit een berg serieus onderzoek.

Tegelijkertijd moet het leuk blijven voor de bezoekers van de site en voor degenen die op pad gaan. Niet iedereen wil lastiggevallen worden met jaartallen en details over veldslagen of stambomen. Gebruik de site dus naar jouw smaak. De essentiële wandel- en fietsinformatie vind je telkens vooraan en bovenop. Achtergronden en extra informatie vind je meestal onder een linkje ‘meer weten’ of achter zwevende knoppen met de intrigerende vraag: ‘Is dat nou wel zo?’ Liefhebbers van de geschiedenis kunnen daar naar hartelust ronddwalen (zelfs zonder een voet buiten de deur te zetten). Wandelaars en fietsers die van de zon en de natuur willen genieten slaan zo’n verhaal lekker even over.

Er is één menu dat hoofdzakelijk aan de geschiedenis is gewijd: ‘Roemruchte reizigers’. Daar kom je ook terecht door op een van de personalities te klikken die telkens links bovenaan de etappepagina vermeld staan: zij reisden over dat deel van het Marikenpad, en je kunt op hun pagina lezen waarom.

 

Veiligheid

De ‘Waarschouwingen, dienstig voor reizende lieden’ bovenaan deze pagina, zullen wel weer het ene oor in-, het andere uitgegaan zijn. Maar – zoals mijn grootmoeder zaliger gezegd zou hebben – pas toch maar op. wink

Minstens zo goed als voor ‘valsche Speelders, Roovers, Dieven en Hoeren’ moeten we natuurlijk oppassen voor het verkeer. Dus – en dit even serieus – veiligheid voor alles!

 

Heb je nu nog vragen of komen die bij het plannen van je route bij je op, ga dan eerst naar de pagina ‘veelgestelde vragen’. Als je daar de oplossing niet vindt, kun je via het formulier op de contactpagina je vraag voorleggen.